public relations در تعریف :

image_pdfimage_print

روابط عمومی(به انگلیسی: Public relations) عبارت است از: 1- هنری که به کمک آن می توان موسسه، سازمان وفرد را مورد علاقه و احترام کارمندان و مردمی که با آن سر و کار دارند قرار دارد. 2- فن و هنری است که از علوم متعددی بهره می گیرد. 3- عبارت است از داشتن رابطه خوب با دیگران. 4- عبارت است از تلاش های یک سازمان جهت کسب همکاری مردم و گروه های دیگری که برای آن سازمان اهمیت دارند. 5- عبارت است از اقدام به کارهایی، جهت افزایش و تقویت رابطه با مردم. 6- عبارت است از انجام کار خوب و مفید و بیان و تبلیغ این اقدامات. 7- عبارت است از چشم، گوش و دهان یک سازمان. 8- آیینه تمام نمای یک سازمان است. 9- بازوی یک مدیر سازمان در امر ارتباط و استقرار حسن نیت و تفاهم در مجموعه متبوع می باشد. 10- مدیران سازمان چنانچه بپذیرند که بخشی از وظایف آنها برقراری ارتباط با گروه های داخلی و خارجی سازمان است، روابط عمومی از سوی آنها چنین وظیفه ای را به انجام می رساند که این امر مستلزم قبول و پذیرش روابط عمومی و بها دادن به آن و در اختیار گذاشتن امکانات مادی و معنوی است. تقریباً هر سازمانی که با افکار عمومی سر و کار دارد و نیازمند تصویر روشنی از خود نزد آن است، گونه‌ای از روابط عمومی را به خدمت می‌گیرد. برخی از رشته‌های مرتبط تحت نام ارتباطات شرکتی نظیر روابط رسانه‌ای، روابط سرمایه‌گذاری، ارتباطات داخلی و روابط کار وجود دارند که به فعالیتهای روابط عمومی ربط دارند. کارکنان روابط عمومی عموماً توجه خود را به ساختن مناسباتشان با کسانی معطوف می‌کنند که به همسازی با آنها بینجامد. کارکنان روابط عمومی باید بدانند که چطور به شکلی شفاف بنویسند، صحبت کنند و با تجزیه و تحلیل امور مبتلابه سازمان و مؤسسه خود به رفع و رجوع مسائل بپردازند. این مهارت‌ها به شدت مورد نیازند زیرا در رشته روابط عمومی ارتباط پیوسته‌ای میان کارکنان و کسانی وجود دارد که در تعیین سمت سیاست‌های همگانی ایفا می‌کنند. کارکنان روابط عمومی همچنین باید به اندیشه‌ورزی انتقادی بپردازند تا بتوانند به واسطه این مهارت به حل مشکلات احتمالی مشتریان و موکلان خود اقدام کنند. بررسی تاریخچه روابط عمومی نشان میدهد که روابط عمومی قدیمیترین شکل ارتباطات اجتماعی به حساب میآید. بر اساس تحقیقات، پیدایش روابط عمومی به حدود 400 سا ل قبل از میلاد بر میگردد که در واقع «علم بیان» و شیوههای متقاعدسازی مخاطب را مطرح کرده است. بنابراین اگر این نظر را بپذیریم، باید خاستگاه روابط عمومی را یونان باستان بدانیم، گر چه نمیتوان ماهیت این گونه فعالیتها را با روابط عمومی یکسان گرفت. در هرصورت، عملکرد روابط عمومی دربدو پیدایش صرفاً به دنبال متقاعدسازی مخاطب و همراه ساختن او با اهداف سازمان و در واقع ابزار تبلیغ و ایفای نقش رسانهای بوده است.

به اشتراک گذاری

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*