اتومبیلرانی و موتورسواری

image_pdfimage_print

تاریخچه اتومبیلرانی در ایران

th_first_automobile2

 

برگزاری مسابقات اتومبیلرانی در ایران به اوایل ۳۰ هجری شمسی بر می گردد.
در آن سالهـا خارجیـان مقیم در کشـور این رشته ورزشی را پایه ریزی نمودند. ادیک پطروسیان(۱۳۱۴-۱۳۹۳) از پیشکسوتان اتومبیل رانی و اولین قهرمان اتومبیل رانی ملی ایران در سال ۱۳۴۰ موفق به کسب این عنوان شد.

ادیک پطروسیان

بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی و پس از ۱۰ سال وقفه در امر برگزاری مسابقات اتومبیلرانی در کشور فدراسیون اتومبیلرانی در سال ۱۳۶۹ در کنار فدراسیون موتورسواری تشکیل گردید و از آن سال به بعد به نام فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی به فعالیت پرداخت.
در سال ۱۳۷۳ نیز بعد از تلاشهای مستمر مسئولان فدراسیون پیست اتومبیلرانی مخصوصی دراستادیوم ورزشی آزادی احداث گردید و از سال ۱۳۷۴ نیز این فدراسیون بطور رسمی به عضویت فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی (FIA) درآمد در حال حاضر مسابقات اتومبیلرانی بصورت قهرمانی کشور و در چهار فصل در رشته های سرعت( ریس) رالی، مارپیچ ( اسلالوم)، تپه نوردی ( هیل کلایم) و امدادی برگزار می گردد.
انجمن موتورسواری ایران در سال ۱۳۵۵، زیر نظر سازمان تربیت بدنی تاسیس گردید در سال ۱۳۵۸ کمیته موتورسواری در تربیت بدنی ایجـاد و پس از دو سال وقفـه مجـدداً با شروع جنگ تحمیلی و اعزام اولین موتورسواری ئرزشی به جبهه هااحیا گردید.
از سال ۱۳۸۲ با حضتور مربیـان خارجی، در رشته های رالـی ، کارتینگ و موتورسواری تحولات اساسی به وجود آمده و کسب مقام دوم رالی بین قاره ای ترکیـه ،کسب مقام اول موتورسواری آسیـا و کسب مقام دهم جهـان در رشته کارتینگ ، از جمله این موفقیتهـا بوده است.

به اشتراک گذاری